dimecres, 13 de febrer del 2013

Javier Cercas defensa els finals oberts de les novel·les negres per mantenir actiu el lector al BCNnegra 2013


L’escriptor afirma que el gènere negra és un reflex de la realitat


  D’esquerra a dreta: el moderador, Guillem Terribas, Javier Cercas, Santiago Roncagliolo i Carles Monguilod. L’acte va tenir lloc aLa Capella el dimecres dia 6 a les 17h dins de la setmana BCNegra 2013.

Eulàlia Ferreres// L’escriptor extremeny Javier Cercas, autor d’obres com Soldados de Salamina(2001), ha assegurat que preveure un final per a tots els llibres del gènere negra i criminal pot mutilar el paper del lector. El llibre és només una partitura que el lector ha d’interpretar i, per tant, sense una de les dues parts no existeix l’altra. 

L’escriptor peruà Santiago Roncagliolo i l’advocat penal Carles Monguilod, també presents en la conversa, han confessat ser admiradors de les obres de Javier Cercas i han realitzat unes bones crítiques del seu últim llibre,  Las leyes de la frontera. 

Santiago Roncagliolo aposta per com ha treballat Javier Cercas el problema de les casses socials a un país com Espanya, on mai se'ls ha donat massa importància. Ell considera important explicar-ho al conjunt de la societat i lamenta que els autors de la seva generació hi hagin aprofundit poc. A més, ha afegit estar molt satisfet de la feina de Javier Cercas amb els personatges ja que són complexes i "no arribes a saber mai si són totalment bons o dolents".
 Carles Monguilod, per la seva banda, dóna sovint consells a l’autor extremeny per cuidar els detalls, sobretot en relació a la legalitat i processos judicials, i ha comentat que aquesta meticulositat a l’hora de treballar impregna les seves obres de d’una gran versemblança. Carles ha aclarit que empre s’enfronta a un relat, com a lector, des d’un prisma coneixedor de la realitat i, potser per això, exigeix la versemblança en una història. Javier Cercas també ho considera molt important i ha afegit: “la única veritat de la ficció és la versemblança”. A més, ha explicat que el diari francès Le Monde va demanar a uns quants escriptors quina era la paraula més important per a ells. Javier Cercas, alçant una mica la veu, ha pronunciat un “NO” rotund, sorprenent als altres participants de la conversa. La paraula està íntimament relacionada amb la idea de com ha de ser un heroi ja que, en les seves novel·les, els herois són els personatges que saben dir no quan cal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada