dijous, 28 de febrer del 2013

La supervivència de la novel·la negra durant el franquisme


Paco Camarasa ha explicat la importància de Manuel Vázquez Montalban durant els anys 70 


Eulàlia Ferreres // Els règims autoritaris impossibilitaven l’existència d’una crítica social en les novel·les negres i també dels detectius com a protagonistes de les històries policials. Era impensable que un detectiu fos més llest i eficaç que la policia nacional. Paco Camarasa ha resumit la supervivència del gènere negre i criminal durant la dictadura franquista a una xerrada amb 30 assistents, realitzada a l’Ateneu Barcelonès el divendres 22 de febrer.

El 1953, durant el franquisme, Mariano Lacruz va escriure El Inocente que és considerada la primera novel·la policíaca de la postguerra escrita des de Barcelona però no ambientada en la capital catalana.  Paca Camarasa creu que Barcelona és una ciutat de novel·la negra per excel·lència i és que a principis dels anys 70 apareix un cultiu de novel·la negra a que no existia a Madrid. El gran impulsor del a novel·la negra social a Espanya és Manuel Vázquez Montalbán que al 1972 publica Yo maté a Kennedy amb l’aparició del detectiu Pepe Carvalho, personatge principal convertit en una saga posteriorment. 
 



El personatge desapareixerà i el 1975 -amb la publicació de Tatuaje- retorna per quedar-se durant quasi tota la trajectòria de Vázquez Montalbán. Paco Camarasa ha aprofitat la xerrada per endinsar-se una mica més en Vázquez Montalbán i explicar l’anècdota de Tatuaje. En una etílica nit del 1973 es van reunir els editors José Batlló i Frederic Pagès i l’escriptor –els tres militants del PSUC- per parlar de literatura i poesia,. Vázquez Montalban va proposar que en 15 dies era capaç d’escriure una novel·la que recuperés la narrativa pròpia de les històries de guàrdies i serenos.  “Era una generació que bevien molt però se’n recordaven de tot”, afegia Paco Camarasa al recordar que efectivament al cap de 15 dies ja tenia acabada la novel·la Tatuaje, que es va publicar el 1975. 



El seu protagonista, el detectiu Pepe Carvalho no tan sols menja bé sinó que anota les receptes de cuina perquè tu ho puguis fer, ha comentat Paco Camarasa. En realitat, les obres de Vázquez Montalban permeten seguir l’evolució política, econòmica, cultural i, sobretot, gastronòmica d’Espanya.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada